úterý 9. srpna 2011

Opet neco malo z psychologie obchodovani

Po relativne velmi uspesnem vzpamatovani se z drawdownu ze zacatku live obchodovani a i uspesnem zacatku cervence prislo obdobi, kdy se mi mirne prestalo darit - lepe receno, prislo obdobi mensi psychologicke krize.
Protoze si myslim, ze to, co ted potkalo me, muze potkat kohokoliv, neni myslim od veci o tom napsat par radek. Vzhledem k tomu, ze se mi v prubehu cervna a pocatku cervence velmi darilo dodrzovat muj plan, coz melo za nasledek i (mirne) zisky, postupne mi stouplo sebevedomi az do te miry, ze jsem podvedome zacal svuj plan porusovat. To napriklad tak, ze pri vyhodnocovani score jsem zamerne opominul jeden atribut, aby mi vyslo kladne score a tedy abych mohl vstoupit do obchodu. Jake dusledky to melo je evidentni - nekolik ztrat, mensi drawdown, ale hlavne ztrata sebevedomi a z toho pramenici strach ze vstupu do obchodu a tedy usle prilezitosti drawdown opet vyrovnat. Uvedomil jsem si toto sve chovani relativne rychle a vlastne v ramci jednoho tydne jsem jej opet zkorigoval do normalu - tedy striktni dodrzovani planu.
Dulezitejsi pro me ale je zjistit duvody tohoto chovani, jak se z tohoto poucit a jak podobnym situacim predchazet.
Duvodem muze byt zrejme to, ze trading beru velmi vazne a chci se mu venovat full-time. Velmi mi tedy zalezi na tom, nezaradit se mezi tech 80-90% traderu, kteri jsou neuspesni. A protoze se mi darilo, prestal jsem byt ostrazity v self-monitoringu, tedy jestli opravdu spravne obchoduji (dodrzuji plan). Ackoliv to mam ve svych kratkodobych planech uvedeno X-krat, prestal jsem se soustredit na spravne obchodovani a misto toho se zameril na financni uspech kazdeho jednotliveho obchodu, coz je pochopitelne nesmysl. Proto jsem si zavedl takovy pre-session ritual, kdy si prochazim sve vstupni pravidla a opakuji si, ze mym cilem neni financni zisk, ale 100% dodrzovani planu. Pokud se budu soustredit na finance, pak o ne prijdu. Pokud se ale budu soustredit na striktni dodrzovani planu, prijdou finance takrikajic mimodek.

PS: v tomto a minulem tydnu jsem jeste neudelal jediny zivy obchod, protoze trhy jsou prilis volatilni - zhruba 2-3nasobne oproti normalu, takze muj fixni SL je v aktualni situaci hluboko v urovni sumu a obchodovani s nim by se rovnalo gamblingu. Mam bohuzel podezreni, ze situace bude jeste nejakou dobu trvat, takze uvidime, kdy se opet vratim na live ucet. Aktualne behem seance obchoduji pouze na demu.

4 komentáře:

  1. Zdravím. Náhodnou jsem narazil na tvůj blog a jsem rád, že jsem našel někoho, kdo obchoduje Rosse a zároveň předává svoje zkušenosti dále. Držím palce.

    OdpovědětVymazat
  2. Joystick: diky. Blog jsem zacal psat mimo jine i proto, ze jsem chtel najit podobne "postizene" jako jsem ja :). Jestli ti to nebude vadit, klidne se podel o to, jak obchodujes Rosse ty, event. ktere trhy apod..

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem s Rossem na začátku. Mám za sebou období Woodieho. V backtestu super výsledky, celkem jsem testovat rok zpátky asi 3x dopolední i odpolední časy a za rok vždy minimálně 100% zhodnocení. Pak jsem začal paper a totální propadák. Ale ne snad že bych nedodržoval plán, to vůbec ne, ale prostě krásný obchody mi utíkaly jak na běžícím pásu, protože zrovna ZLR, Ghost, Vegas a podobní nebyly takový, jací mají být a naopak když se vykreslily správně, tak z toho nakonec nic nebylo. Mezitím jsem nastudoval zdarma dostupnou literaturu od Rosse a bylo mi jasné, že cesta povede přes PA. Dneska mi přišli od něj dvě knížky, tak ho potřebuji více nastudovat.

    OdpovědětVymazat
  4. Mam velmi podobne zkusenosti, viz zacatek blogu. Woodieho jako takoveho jsem netestoval, ale FinWin, ktery je velmi podobny ano. Backtest vetsinou super, ale paper katastrofa :)
    Ross a PA mi v tomhle smeru dost otevreli oci

    OdpovědětVymazat